Walnoten de beste noten qua antioxidanten

Een nieuwe wetenschappelijke studie positioneert de walnoot als de nummer 1 binnen een familie van voedingsmiddelen die claimen dat ze bijna perfecte verpakte voedingsmiddelen uit Moeder Natuur zijn: noten. Tijdens de 241e National Meeting & Exposition van de American Chemical Society werd door wetenschappers een analyse gepresenteerd waaruit blijkt dat walnoten een combinatie van meer gezonde antioxidanten en een hogere kwaliteit antioxidanten hebben, meer dan welke andere noot dan ook.

“Walnoten staan in rang boven pinda’s, amandelen, pecannoten, pistachenoten en andere noten,” zei Joe Vinson, Ph.D., die de analyse uitvoerde. “Een handvol walnoten bevat bijna twee keer zoveel antioxidanten als een gelijkwaardige hoeveelheid van enige andere veel gegeten noot. Maar helaas worden ze door mensen over het algemeen niet veel gegeten. Deze studie suggereert dat de consument meer walnoten zou moeten eten als onderdeel van een gezond eetpatroon.”

Vinson merkt op dat noten over het algemeen een ongebruikelijke combinatie van voedingskundige voordelen hebben, naast de antioxidanten. Noten, bijvoorbeeld, bevatten veel hoogwaardige eiwitten die een vervanging kunnen zijn voor vlees; vitaminen en mineralen; en voedingsvezels, en ze zijn zuivel- en glutenvrij. Jaren van onderzoek door wetenschappers van over de hele wereld legt een verband tussen een regelmatige consumptie van kleine hoeveelheden noten of pindakaas en een verminderd risico op hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, galstenen, diabetes type 2, en andere gezondheidsproblemen.

Ondanks al het voorgaande onderzoek, hadden wetenschappers tot nu toe niet zowel de hoeveelheid als de kwaliteit van antioxidanten vergeleken bij verschillende soorten noten, zegt Vison. Hij vulde die leemte aan kennis op door het analyseren van antioxidanten in negen verschillende soorten noten: walnoten, amandelen, pinda’s, pistachenoten, hazelnoten, paranoten, cashewnoten, macadamia’s, en pecannoten. Walnoten hadden hiervan de hoogste niveaus van antioxidanten.

Vinson ontdekte ook dat de kwaliteit, of potentie, van antioxidanten aanwezig in walnoten het hoogst onder de noten was. Antioxidanten in walnoten waren 2-15 keer zo potent als vitamine E, bekend om zijn krachtige antioxidant effecten die het lichaam beschermen tegen schadelijke natuurlijke chemische stoffen die betrokken zijn bij het veroorzaken van ziektes.

“Er is nog een voordeel bij het kiezen van walnoten als een bron van antioxidanten,” zei Vinson, die voor de Universiteit van Scranton in Pennsylvania werkt. “De hitte die vrijkomt bij het roosteren van noten vermindert over het algemeen de kwaliteit van de antioxidanten. Walnoten worden daarentegen meestal rauw of ongeroosterd gegeten, en geven consumenten zo de volle werking van deze antioxidanten.”

Als noten zo gezond en voedzaam zijn, waarom worden deze dan niet door meer mensen gegeten? Uit Vinson’s onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat noten slechts goed zijn voor amper 8 procent van de dagelijkse antioxidanten in de voeding van de gemiddelde persoon. Veel mensen, zei hij, zijn zich niet bewust van het feit dat de noten zulk gezond voedsel zijn. Anderen kunnen zich zorgen maken over het het aankomen in gewicht door het nuttigen van een levensmiddel dat zo veel vet en calorieën bevat. Maar hij wijst erop dat noten gezonde meervoudig onverzadigde en enkelvoudig verzadigde vetten bevatten, in plaats van slagader verstoppende verzadigde vetten. Wat betreft de calorieën: het eten van noten blijkt geen overgewicht te veroorzaken, en zorgt er zelfs voor dat mensen eerder een vol gevoel hebben en daardoor juist minder snel te veel zullen eten. In 2009 werd in een Amerikaanse studie de consumptie van noten geassocieerd met een significant lager risico op gewichtstoename en obesitas. Toch moeten consumenten de grootte van hun porties klein houden. Vinson zegt dat maar ongeveer 7 walnoten per dag nodig zijn om te profiteren van de gezondheidsvoordelen zoals ontdekt is bij vorige onderzoeken.

Bron: American Chemical Society, 27 maart 2011

Comments

comments