Vergeet het dieet wordt –> VERGEEF het dieet

Het is ruim 8 maanden geleden dat ik voor het laatst hier iets postte. Shame on me, dat is te lang! Hoe dit komt? Tja, ik werd in oktober van vorig jaar ‘opeens’ pappa. En ‘opeens’ zaten er een stuk minder uren in een etmaal. Althans, uren die ik productief kon aanwenden voor het onderhouden van deze blog. Als je zelf kinderen hebt dan vertel ik je niets nieuws. Het is een wonderschone ervaring enne…soms errug vermoeiend.

Maar vanwaar deze persoonlijke onthulling? Deze blog gaat toch over gezondheid?
Het zit zo. Het beste illustreer ik het aan de hand van een foto. Zie hier de inmiddels bijna 11 maanden oude dreumes.
IMG_20140718_222655

Een kiekje tijdens het verorberen van een grote pizza, in de zomermaanden op het terras. Schattig zo, met het gezinnetje, aan de …

WAT? Pizza… jij? Schande!

Te druk druk druk voor gezond eten
En hier hebben we de brug naar de gezonde leefstijl. Zodra het je (me) aan tijd ontbreekt en je wel wat extra energie kunt gebruiken, gaat als eerste dit het raam uit: gezond koken & eten. En doet gemaksvoeding zijn intrede. Herkenbaar?

Er zijn allerlei verklaringen voor:
Je kunt het vanuit hormonaal oogpunt bekijken. Vermoeidheid leidt tot minder afgifte van het ‘je verzadigd voelen’ hormoon (leptine).

Je kunt het ook evolutionair benaderen: suiker is de ultieme ‘pep’ voor het lichaam wanneer het er even doorheen zit. Of je benadert het mentaal: ‘slechte’ voeding werkt als opium. Het laat je even ontsnappen aan de waan van de dag. Toch jammer dat fruit & groenten dit niet in dezelfde mate doen, toch?

waarheidalskoe

De lekkende kraan bij de loodgieter
Het gevolg is dat ik, laat ik het zo zeggen… wel eens fitter ben geweest. Met andere woorden, hoog tijd voor mij de knop om te draaien. Terug in het gareel (hmmm…, klinkt niet echt aantrekkelijk): weg met al het geraffineerde suiker en terug naar de basis.
De vraag is natuurlijk, zoals altijd, hoe keer je het tij? Hoe zet je die knop om?

Vergeet het dieet
Ik schreef in 1998 een boek over de mentale kant van de gezonde leefstijl, genaamd ‘Vergeet het dieet’. Een term die daarna gretig door collega leefstijlcoaches is gebruikt voor hun eigen projecten :-). Maar ik beschuldig niemand van plagiaat…want de zinssnede ligt met een beetje brainstormen natuurlijk voor de hand. No hard feelings.

Even als tussendoortje: heb je gehoord van die diëtist die Gwyneth Paltrow heeft aangeklaagd, omdat zij op zijn website ook de term ‘diet-detective’ heeft gebruikt? Een term waarvan de beste man overtuigd is dat hij het alleenrecht heeft. Te absurd voor woorden! Dt is nog eens dikdoenerij. Alsof je patent op taal hebt. Dus beste collega’s, gebruik. Ik gebruik gewoon terug 😉

Vergeef het dieet
In mijn persoonlijke coaching met mijn klanten merk ik dat het niet alleen een kwestie is van het dieet ‘vergeten’. Het is er ook een van vergeven. Vergeven dat je jezelf hebt laten gaan. Vergeven dat je veel pogingen hebt gedaan, maar dat je er altijd maar mondjesmaat in slaagde slanker & gezonder te worden. Vergeven dat je soms de fout in gaat.

Waarom is dit vergeven zo belangrijk? Als jet mij vraagt, omdat vergeving het enige waardige alternatief is voor wat ik noem:

het ‘Morgen / Maandag begin ik opnieuw syndroom’
Als je jezelf wijs maakt dat morgen er een nieuwe dag is, waar zet je dan de deur wagenwijd voor open? Wat nodig je precies uit door jezelf toe te staan even uit de pas te lopen? Totdat de nieuwe dag, week of maand aanbreekt?
Juist: een ongeremde eetbui. Een eetbui omdat je even de teugels laat vieren. En dankzij gedachten als deze openen de sluizen naar een eetbui zich wagenwijd:

“het maakt nu toch niets meer uit”
“morgen / maandag begin ik opnieuw, met frisse moed, dan hou ik het wel vol”
“ik mag nu zondigen, want ik heb het er niet makkelijk mee”
etc.

Van uitstel komt niet altijd afstel – maar schadelijk is het wel
Zie hier de valkuil van uitstelgedrag. Want hoewel goed bedoelt, is de ‘morgen-begin-ik-opnieuw’ gewoonte gewoon een goed voorbeeld van uitstelgedrag. En de gezondheidsschade die je oploopt wordt alleen maar erger, wanneer je jezelf toestaat om (tijdelijk) alles te eten en drinken wat los of vast zit.

Als dit je bekend in de oren klinkt, heb ik hier 2 remedies om deze schadelijke gewoonte om te buigen:

1. Zie elke maaltijd op zich.
Elke maaltijd telt als een belangrijke stap richting jouw optimale gezondheid en gewicht. Of het telt als een stap daar van weg.
Je kunt je voornemen om morgen, maandag, of na de vakantie opnieuw te beginnen. Maar vetcellen trekken zich daar niets van aan. Wat je eet tot aan dat tijdstip, beïnvloed je buikomtrek. Dus: niet van maaltijd tot maaltijd leven is je kop in het zand steken.
Het is begrijpelijk dat je het doet, maar het werkt je tegen.

Lijkt het je ook niet lichter en makkelijker om jezelf alleen iets voor te nemen voor de VOLGENDE maaltijd. Dus in plaats van te zeggen: ik eet 40 dagen geen suiker, neem je jezelf dit voor: ‘mijn VOLGENDE maaltijd is suikervrij‘.
Pas dit toe. Niemand loopt warm voor een regime waar je voor lange tijd aan vast zit. Jezelf voornemen om vandaag gezond te eten is al beter. Je maakt het jezelf nog makkelijker door alleen naar de volgende maaltijd uit te zien.

2. Vergeef jezelf NU
Vergeef jezelf NU dat vorige pogingen niet het gewenste resultaat hebben gebracht. Of dat je een eetbui hebt gehad. Of dat je te laat naar bed bent gegaan. Want alleen door het jezelf NU te vergeven, kan je de weg omhoog weer inslaan. Alleen zo doorbreek je de vicieuze cirkel. Alleen zo begint morgenochtend of maandagmorgen NU. Alleen zo kun je tip 1 toepassen en zeggen: mijn VOLGENDE maaltijd is suikervrij/glutenvrij/lactosevrij/vetvrij/diervrij (onderstreep wat voor jou van toepassing is).

vergeefgezond2

Maar jezelf vergeven…hoe doe je dat?
Ik kan natuurlijk zeggen, ‘just do it’, maar natuurlijk is het niet voor iedereen zo eenvoudig als het klinkt. We zijn over het algemeen beter in onszelf te bekritiseren dan onszelf schouderklopjes te geven. Het zal wel in onze cultuur zitten. Maar het is ook een stuk persoonlijke programmering. Programmering waar we zelf iets aan kunnen doen. Mindfulness biedt uitkomst:

1. Wordt bewust van je negatieve oordelen over jezelf.
2. Stop met ze proberen de kop in te drukken.
Accepteer ze voor wat ze zijn: het zijn gedachten. Ongewenst of gewenst, maakt niet uit. Het blijven gedachten.
3. Bekijk deze gedachten alsof ze van iemand anders zijn
Als je in de maalstroom van deze gedachten wordt meegezogen, accepteer dan dat het sterke gedachten met sterke gevoelens zijn. Ze werken als draaikolken of magneten – ze trekken je aandacht erin. Maar oefen jezelf in het bewust observeren van deze gedachten. Veroordeel ze niet (dan zit je weer in die draaikolk) maar beschouw ze gewoon. Niets meer, niets minder.

Dat is mindfulness. Hoe meer je dit doet, hoe meer je zult loskomen van die veroordelende gedachten. En loskomen betekent: jezelf vergeven. Want vergeven is niet iets dat je hebt te leren. Het gaat vanzelf als je met het tegenovergestelde (de zelf-criticaster uithangen) stopt.

Het is net alsof ik zeg: “Je moet gewoon positief (over jezelf) denken, dan komt het vanzelf goed.”, maar ik weet goed dat het niet zo eenvoudig is. Misschien voel je dat je gewoon gefaald hebt. Gefaald in het onder controle krijgen van je gewicht en gezondheid. En misschien is dat gevoel bijzonder hardnekkig. Zo hardnekkig dat erop inpraten met “je leven is nog niet voorbij, het kan nog” – niet helpt.

Gun jezelf een succesje
Beloof me dan dit: je mag dan misschien gefaald hebben je gezondheid en gewicht in eigen hand te nemen. Maar je kunt er nog wel in slagen om dit jezelf vanuit het grond van je hart te vergeven.
Want de kracht van vergeving geeft je een reeks aan nieuwe mogelijkheden.

Zo zie je maar weer: slank en optimaal gezondheid willen zijn is wat er zich aan de oppervlakte afspeelt. Onder die oppervlakte gaat het vooral om loslaten en persoonlijke groei.
Moge je jezelf kunnen vergeven en NU jezelf een goed voornemen geven. Ik ga zo dadelijk gezond koken voor vrouw en baby :-). Doe je mee?

Alex

P.S. Mijn volgende blog zal weer eens over voeding gaan. Tenzij je wilt dat ik vooral mentale tips blijf geven. Laat het me weten door hieronder een opmerking voor me achter te laten. Ik reageer meestal binnen een dag of twee.

P.S. Ondanks dat het lange tijd stil was op deze blog, heb ik niet stilgezeten. De Menuplanner die je in mijn programma’s vindt, is er nu ook als ‘app’. Stay tuned, ik vertel je volgende week meer!

Comments

comments