U moet de groenten (&fruit) van het seizoen hebben

Met deze kleine kwinkslag naar een stokoude reclame van Hak deel ik enthousiast dit heuglijke nieuws met je:

Alle voedingsplannen van BodyWatch zijn vanaf nu maand-specifiek. Met andere woorden, de weekmenu’s veranderen elke maand. Je vindt er alleen nog maar seizoensgroenten en fruit in terug, afgezien natuurlijk van de voeding die het hele jaar door verkrijgbaar is (vlees, gevogelte, sommige noten, zaden etc.)

Als je klant van mij bent, hoef je hiervoor niets te doen. Je krijgt nu automatisch de nieuwe voedingsplannen te zien.

Dus niet langer kom je boerenkool tegen in de zomer, of zomerrecepten in een barre winter.
Dit was een aardige klus, want er moesten maar liefst 12 verschillende voedingsplannen worden opgesteld. Maar het is de moeite waard, want eten met het seizoen is goed voor (gerangschikt naar belang:)

  1.  seizoensfruitJouw gezondheid: seizoensgroenten – en fruit: verser kan niet! Deze bevatten daardoor de meeste vitamines, mineralen, anti-oxydanten, phyto-nutriënten enzovoort. Bovendien zorg je over een langere periode voor de broodnodige (no pun intended, je weet ik ben geen aanhanger van brood) variatie, wat één van de meest onderschatte ingrediënten is voor een gezonde leefstijl.
  2. De smaak: verse producten zijn voller van smaak dan producten die van de andere kant van de wereld komen.
  3. De zin in koken: veranderen van spijs doet (gezond) eten. Dankzij de variatie hou je het leuk. Niemand die het hele jaar door hetzelfde voorgeschoteld wil krijgen.
  4. geldsparenJouw portemonnee: Groenten- en fruit van het seizoen is stukken voordeliger! En dat voordeel is welkom (zeker in deze tijd) omdat gezond eten altijd iets meer kost dan gemaksvoedsel.
  5. Gemak bij het boodschappen doen: producten van het seizoen staan altijd prominent uitgestald in de supermarkt. En als je naar de markt gaatis het helemaal snel duidelijk wat er voorhanden is – en wat niet.
  6. Het milieu: seizoensgroenten – en fruit is beter voor het milieu. Hoewel voor mij gezondheid numero uno is telt dit toch mooi mee. Lokale groenten en fruit is namelijk per definitie seizoensgebonden. Minder afgelegde kilometers tot aan je bord betekent minder broeikasgassen.
co2Als milieu hoger bij jou op het lijstje staat, even goede vrienden. Als je nieuwsgierig bent waar ik de milieu-voordelen op heb gebaseerd, zie dan de Groente- en fruitkalender van MilieuCentraal. Alleen seizoensproducten met energielabel A of B vind je bij mij terug in de recepten.
Eet smakelijk 🙂
Alex Greve
P.S.1. In tegenstelling to andere plannen die ik zie verandert dit plan echt elke maand mee. Er komen elke maand immers andere producten in seizoen. Dus eigenlijk is “seizoensproducten” niet het goede woord. Maandproducten is beter 🙂
P.S. Ben eigenlijk wel benieuwd HOEVEEL het scheelt bij de kassa. Heeft iemand dat wel eens uitgerekend? Dus hoeveel euro’s je bespaart door seizoensgroenten- en fruit te kopen in plaats van je daar weinig van aan te trekken? Ben benieuwd!

 

Comments

comments