Ongeveer 3% van alle kinderen in de westerse landen heeft last van chronische obstipatie of heeft minder dan drie keer per week ontlasting gedurende twee of meer weken. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het tijdschrift Pedriatics. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de meeste methoden die constipatie moeten verlichten zonder dat er medicatie gebruikt wordt niet voldoende werken.
Het onderzoek werd geleid door de pediatrische gastro-enteroloog dr. M. Merit Tabbers. Negen eerder uitgevoerde,verschillende studies met in totaal 640 kinderen werden binnen dit nieuwe onderzoek opnieuw bekeken. De onderzoekers geven echter aan dat verder onderzoek nodig is om de conclusies van dit onderzoek te bevestigen.
Hoewel het onderzoek wat omvang betreft beperkt was, bleek uit drie van de studies die voor het onderzoek bekeken werden dat vezelsupplementen in zekere mate werkzaam waren. Deze supplementen worden bij obstipatie vaak door de arts voorgeschreven. Uit het onderzoek kwam echter ook naar voren dat ongeveer 70% van de deelnemers aan het onderzoek inderdaad niet voldoende vezels in hun dieet hadden. Een van de studies volgde 31 kinderen die gedurende vier weken voedingsvezels gingen gebruiken. Over het algemeen hadden de kinderen minder maagpijn en een meer regelmatige stoelgang.
Andere veranderingen in het voedingspatroon die door de onderzoekers geëvalueerd zijn, zijn meer water drinken en het gebruik van probiotica of prebiotica. Probiotica zijn levende micro-organismen zoals bacteriën die de groei van de “goede bacteriën” stimuleren die essentieel zijn voor een gezond darmstelsel. Dit onderzoek toonde aan dat kinderen met obstipatie geen voordeel leken te hebben bij het gebruik van deze methoden.
Ook het gebruik van gedragstherapieën werd geëvalueerd maar ook hier werd geen bewijs van effectiviteit gevonden.
De onderzoekers benadrukken dat dit de eerste voorzichtige conclusies zijn van hun onderzoek. Er is in dit verband behoefte aan meer, goed opgezette klinische studies. Ze raden ouders van kinderen die lijden aan obstipatie aan om met de arts van hun kind te praten over het vermeerderen van de hoeveelheid vezels in hun dieet en het gebruik van laxeermiddelen.
Bron: http://pediatrics.aappublications.org/content/128/4/753
Image: Michelle Meiklejohn / FreeDigitalPhotos.net
TIP naar aanleiding van dit artikel: Zorg ervoor dat je kind voldoende vezels binnenkrijgt en daarbij veel drinkt.
DISCUSSIE naar aanleiding van dit artikel: Dat vezelsupplementen goed werken weet iedereen die ooit last gehad heeft van constipatie. Maar als je ze te lang gebruikt kan je een ‘luie darm’ krijgen.
Related posts:
- BMI kan bij kinderen en tieners een voorspeller zijn van het risico op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten
- Gaat Dit Werken?
- Kinderen zijn het meest vatbaar voor obesitas tussen hun 7de en 11de levensjaar
- Kinderen geloven dat gezond gedrag ongezond gedrag compenseert
- Te lang werken verhoogt het risico op hartfalen







Facebook Reacties: