Onsteking deel II, inclusief de lijst

salmon_wide-99a4215134a578926fa1dd5a3a106b9a2c6795ef-s6-c30Vorige week had ik het over de onsteking die wordt veroorzaakt door voeding. Wat een reacties, zowel hier op mijn blog als in mijn mailbox! Dit onderwerp leeft dus enorm, zeker gezien het feit dat veel lezers van deze blog worden geplaagd door auto-immuun ziekten.

Vandaar dat ik de afgelopen dagen heb gewerkt aan een vertaling van de inflammatie lijst. De lijst is vertaald uit het Engels en heb niet alles minutieus nagelopen. Het door de vertaalmachine halen en dan nalopen kostte mij al zo’n 3 uur werk.

Ik zal in de toekomst nog wel een verder gepolijste versie sturen, maar dat zou nu teveel werk vragen. Dus vergeef me als je merkt dat sommige ingrediënten in de beschrijving wat Amerikaans overkomen. Disclaimer: deze lijst of mijn blogpost wordt niet gesponsord door de visindustrie :-). Want tjonge tjonge, wat is de top van de lijst ééntonig. Vis in alle soorten, maten, kleuren en geuren!

Wil je de lijst hebben?
Klik dan het Excel icoon hieronder en je haalt het binnen.

excel

Uitleg bij deze lijst

UPDATE: Download de compatibility pack van Microsoft als je nog een oude versie van Excel hebt:

http://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=3
Een soort van legenda is wel zo handig:

  1. Aan het einde van de dag wil je een positieve score overhouden wanneer je alles wat je die dag hebt gegeten bij elkaar optelt.
  2. Een positieve score betekent namelijk (netto) ontstekingsremmend, een negatieve score betekent ontstekkingsbevorderend.
  3. De score per ingrediënt is op basis van portiegrootte. Het zou namelijk onmogelijk zijn om 100 gram chili-pepers naar binnen te krijgen  (hoewel: je hebt van die fanatiekelingen ;-)). Met de portiegrootte vergelijkt het stukken makkelijker.
Gaf ik je vorige week een Top 5 van de meest inflammatoire en ontstekingsremmende ingrediënten, bij deze een Top 10:

 

Ontstekingsremmend eten Onstekingsbevorderend eten
1. Chili peper (halve)
2. Kaviaar (100 gram)
3. Visolie (1 eetlepel) / Vis (100 gram)
4. Acerola bessensap (1/2 kop) / bessen
5. Gember (1 eetlepel)
6. Knoflookpoeder (1/2 theelepel)
7. Uien (halve kop)
8. Cayennepeper (halve theelepel)
9. Boerenkool (1 kop)
10. Spinazie (1/2 kop)
1. Kip / Kalkoen organen (100 gram)
2. Varkensvlees spareribs (100 gram)
3. Witte rijst (1/3 kop)
4. Kokosmelk
5. Gierst (1/3 kop)
6. Couscous (1/3 kop)
7. Maïzena / Maïsmeel (1/3 kop)
8. Tarwe (1/3 kop)
9. Gerst (1/3 kop)
10. Amarant (1/3 kop)

Goed nieuws is dus dat het geen exotische (afgezien van kaviaar) voedingsmiddelen zijn die ons goed doen. Het zijn de dingen die gewoon verkrijgbaar zijn in de Lage Landen. Zeker als je de uitgebreide lijst bekijkt en ziet dat qua vis, haring en makreel super gezond is. Plus uien, boerenkool en spinazie. Halleluja, we leven in een land van superfoods 🙂

Qua uitgebreide lijst: op grote lijnen kan ik me erin vinden. Granen zijn al een tijd lang verdacht als het om inflammatie gaat. Vandaar dat mensen met darmklachten zo opknappen wanneer ze deze schrappen. Ook vlees is kennelijk niet zo gezond als vis dat is. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de gezonde vetten die je in vis vindt.

Uitstapje naar de discussie omnivorisme, vegetarisme, veganisme
deardeerDat vis beter is dan vlees is natuurlijk niet nieuw. Maar het klopt ook met mijn intuïtie. Als ik zoogdieren zie grazen in de wei loopt het water me niet in de mond. Ik krijg dan eerder gevoelens van sympathie / empathie voor het beest. Een dier dat zijn/haar best doet een optimaal bestaan te leiden, voor nakomelingen te zorgen, enzovoort. Om dan tot mijn schrik te concluderen dat die sympathie best raar is: ik vrat dat dier altijd op. Alsof het kind in mij ’s middags naar de kinderboerderij gaat en vervolgens bij de avondmaaltijd met oogkleppen een hamburgertje eet.  Beetje dubbel gevoel dus.

Als ik een beer in een natuurfilm een vette zalm te grazen zie nemen, dan heb ik geen moeite met het mezelf voorstellen dat ik die zalm ook eet. Wel iets beschaafder dan die beer doet natuurlijk, voordat je me bestempelt als een Neanderthaler :-). Maar het water kan me dan wél in de mond lopen. Zeker als ik dat roze vlees zie en mezelf voorstel hoe zacht en  smeuïg het zal smaken.

Vertrouwen op je instinct
Misschien dat mijn instinctieve reactie wel klopt bij wat het meest gezondst voor mij is. Hier kom ik in een andere blogpost nog wel eens op terug. Want dit is kennis die wij door de overvloed aan keuzen van deze moderne tijd een beetje zijn kwijtgeraakt.

Hoe enthousiast ik over deze lijst wel niet ben, ik heb zelf wel wat mitsen- en maren:

  1. Verschillende delen van het lichaam van kip / kalkoen hebben verschillende inflammatie-scores.
    Orgaanvlees scoort negatiever dan spiervlees. Dus je kunt niet de hele kip / kalkoen of het rund over 1 kam scheren.
  2. De lijst houdt geen rekening met het onderscheid tussen biologisch en niet-biologisch. Een scharrelkip is anders van samenstelling dan een  plofkip (terechte opmerking van sommigen). Eet je wilde vis of kweekvis?
    Gezond verstand zegt dat een gezond en gelukkig dier, grootgebracht op het natuurlijke dieet van dat dier (geef koeien gras, geen graan bijvoorbeeld!) uiteindelijk voor ons ook gezonder is. Noem het mijn ‘Lion-King’ theorie, omdat ik Elton John hoor zingen dat het leven een cirkel is 🙂 Eten en gegeten worden, we worden wat we eten. Puinhoop naar binnen geeft een puinhoop. Kortom, je voelt wel waar ik heen wil.Tussen 2 haken: gezond verstand is waar ik op vaar, welk wetenschappelijk tijdschrift ook moge beweren dat biologisch / niet-biologisch geen verschil uitmaakt qua gezondheid. Gaat er bij mij niet in!
  3. Kokosmelk hoog inflammatoir: ik denk het niet. Kokosmelk scoort waarschijnlijk zo hoog vanwege het hoge aandeel aan verzadigd vet, maar ik denk dat het hier een gezonde vet betreft. En dat je niet zomaar mag zeggen: verzadigd vet is fout, onverzadigd vet is goed. Ik denk zelf eerder dat kokosmelk ontstekingsremmend werkt. Het wordt niet voor niets in heel veel cosmetica gebruikt.

Visconsumptie en de keerzijde
Ben benieuwd wat jij van deze lijst vindt. En ga je jouw voedingsplan nu aanpassen? Wordt je net als ik pescetariër (waarover een andere keer  meer) ? Of schrikken de zware metalen als kwik die in vis wordt gevonden je meer en meer af? Om maar niet de misvormde visssoorten te noemen die worden opgevist als gevolg van (naar men vermoedt) Fukushima:

nunlhttp://www.nu.nl/opmerkelijk/2905007/reusachtige-tonijn-mogelijk-fukushima-monster.html

Er valt iets aan te doen. Vis zelf gaan kweken!

Alle gezondheid,
Alex

P.S. Nu en de komende 2 weken is het ZelfSlank Plan in de aanbieding. Voor dezelfde prijs van €49,- ontvang je bij het ZelfSlank Plan de ZelfSlank Booster. Ga nu naar de aanbieding van het ZelfSlank Plan.

P.S.2. Leuk om zoveel nieuwe digi-vrienden te hebben op Facebook sinds mijn vorige post! Ik kondig nieuwe berichten, updates en wetenswaardigheden altijd eerst via Facebook aan. Voeg mij daarom ook toe aan je vriendenlijst op Facebook: https://www.facebook.com/alex.greve.3

Comments

comments