Onderzoekers van het Vanderbilt-Ingram Cancer Center en het Veterans Affairs Medical Center (Tennessee Valley Health System in Nashville) hebben ontdekt dat het eten van rood of bewerkt vlees, en dan vooral vlees dat bij hoge temperaturen is klaargemaakt, het risico op de ontwikkeling van darmpoliepen vergroot.

Poliepen zijn kleine gezwellen op de binnenkant van het darmkanaal die zich kunnen ontwikkelen tot kanker. Het onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Cancer Prevention Research.

In totaal werden 6.307 proefpersonen tussen de 40 en 75 jaar onderzocht, waardoor dit het grootste onderzoek in zijn soort tot nu toe is. Door middel van een colonscopie werd vastgesteld dat 2543 van deze patiënten darmpoliepen hadden. Bij de andere 3764 mensen werden geen poliepen vastgesteld.

Alle patiënten werden geïnterviewd kort na de colonoscopie en ze vulden een vragenlijst in over hun eetgewoontes. Hierin werd onder andere gevraagd of ze regelmatig rood of bewerkt vlees aten en en hoe ze het klaarmaakten.

Het onderzoek toonde aan dat het eten van rood vlees en dan in het bijzonder van vlees dat bij hoge temperaturen klaargemaakt is, geassocieerd kan worden met een verhoogd risico op darmpoliepen.

De onderzoekers keken ook naar andere risicofactoren van kanker bij de deelnemers, bijvoorbeeld of ze rookten. Hieruit bleek dat rokers die ook nog eens veel vlees aten het grootste risico op de ontwikkeling van darmpoliepen hadden.

Eerder onderzoek naar de consumptie van vlees en het ontstaan van darmpoliepen leverde minder duidelijke resultaten op, misschien omdat er hierbij niet gekeken werd naar hoe het vlees was klaargemaakt. De gemiddelde Amerikaan en West-Europeaan eet een grote hoeveelheid rood vlees dat vaak bij hoge temperaturen is klaargemaakt. Dit kan het frequent voorkomen van darmpoliepen in deze landen gedeeltelijk verklaren.

Bron: http://cancerpreventionresearch.aacrjournals.org/content/4/10/1686.abstract?sid=1a4c3493-c67c-4b5f-9d9b-459d50f79010

Image: Maggie Smith / FreeDigitalPhotos.net

tipsTIP naar aanleiding van dit artikel: Probeer minder rood vlees te eten, of bereid het bij lagere temperaturen. Hiermee verlaag je de kans op darmpoliepen en darmkanker.

tipsDISCUSSIE naar aanleiding van dit artikel: Maakt het nog uit of het vlees goed doorbakken is of niet? En komt de correlatie misschien door de hormonen waar het vlees vol mee zit?

 

    Facebook Reacties:

    Related posts:

    1. Vlees- en planteneters hebben een andere darmflora
    2. Moeders die vet eten tijdens de zwangerschap programmeren baby’s om dik te worden
    3. Rijke diabetici eten slechtere voeding dan armere diabetes type 2-patiënten
    4. Vet eten is echt beter voor het humeur

    Laat je reactie achter