Een recent onderzoek naar kinderen met en zonder overgewicht toont aan dat een lage vitamine D-spiegel significant vaker voorkomt bij obese kinderen. Dit gebrek aan vitamine D wordt nu gezien als een risicofactor voor diabetes type 2. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM).

In eerdere studies was al ontdekt dat een groot tekort aan vitamine D een verband houdt met hart-en vaatziekten en diabetes type 2. Hoe obesitas en een vitamine D-deficiëntie elkaar beinvloeden is echter nog niet bekend. Dit nieuwe onderzoek heeft gekeken naar het verband tussen vitamine D-niveaus en voedingsgewoonten bij obese kinderen. Bovendien werd er getest of er correlaties waren tussen de hoeveelheid vitamine D in het bloed, een abnormaal bloedsuiker metabolisme en de bloeddruk.

Uit het onderzoek bleek dat kinderen met overgewicht een lagere vitamine D-spiegel en een hogere insulineresistentie hadden. Hoewel de studie het oorzakelijk verband tussen de twee variabelen niet kan bewijzen, geeft het wel aan dat een laag vitamine D-niveau een rol kan spelen in het ontstaan van diabetes type 2.

Voor het onderzoek zijn de vitamine D-spiegel, de bloedsuikerspiegel, het insulineniveau, de BMI en de bloeddruk gemeten bij 411 obese patiënten en een controlegroep van 87 kinderen zonder overgewicht. Bovendien werd aan de deelnemers aan het onderzoek gevraagd om gegevens over hun voedingspatroon bij te houden; hoeveel frisdrank, sap en melk ze dronken, hoeveel groente en fruit ze aten en of ze hun ontbijt oversloegen.

Slechte voedingsgewoonten zoals het overslaan van het ontbijt en het drinken van teveel frisdrank en vruchtensap werd geassocieerd met de lagere vitamine D-spiegel die gezien werd bij de obese kinderen. Er is meer onderzoek nodig om de preciese betekenis van de lagere vitamine D-spiegel bij kinderen met overgewicht te begrijpen. Toekomstig onderzoek zal zich ook richten op een eventuele behandeling, want als bekend is hoeveel vitamine D er nodig is om de spiegel in deze kinderen aan te vullen, kunnen misschien ook de negatieve gevolgen van dit tekort voor hun gezondheid verminderd worden.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22072738

Image: Getideaka / FreeDigitalPhotos.net

 

tipsTIP naar aanleiding van dit artikel: Het ontbijt is belangrijk voor je gezondheid. Zorg ervoor dat niemand in je gezin het overslaat.

tipsDISCUSSIE naar aanleiding van dit artikel: Het lijkt me niet zo simpel te zijn als vitamine D aan een kind geven en dan valt het af.

 

    Facebook Reacties:

    Related posts:

    1. Zwangere vrouwen met vitamine D-deficiëntie lopen een gezondheidsrisico
    2. Diabetes voorkomen door gezond te leven verminderd ook het risico op kanker
    3. Mannen ontwikkelen diabetes bij een lagere BMI dan vrouwen
    4. Diabetes type: niet-Westerse allochtoon
    5. Explosieve groei: 366 miljoen mensen hebben nu diabetes

    Laat je reactie achter