De kou trotseren en overwinnen

Eet verstandig en ga sporten!
peanut_allergy
We schrijven 24 maart. We zitten bijna aan het einde van de maand, maar de weergoden zijn ons nog steeds niet erg gunstig gezind. Een aantal weken geleden werden we met z’n allen opgeschrikt (en verblijd) door plots lenteweer, maar dit was helaas maar voor een paar dagen.

Daardoor blijven we met z’n allen koukleumend binnen zitten met extra dikke kleding en een warmtegevende openhaard. Vooral vrouwen lijken veel te klagen over koude handen en voeten en trekken daardoor ook sneller een lekker warme trui aan. Kun je echter ook op andere manieren – bijvoorbeeld door voeding en beweging – er voor zorgen dat je het niet zo koud hebt? En wat zijn nou eigenlijk de oorzaken van het koud hebben?

Ik wil je graag wat vertellen over de oorzaken van het kou hebben en een aantal tips geven die je kunnen helpen.

De invloed van je bloedsomloop
Je kunt een koud gevoel krijgen doordat je bloedsomloop wat trager is. Hierdoor kan je lichaam niet of onvoldoende bloed door je lichaam vervoeren. Je doorbloeding is dus simpel gezegd niet op de volle honderd procent aan het werk. Dit komt wat vaker voor bij vrouwen als bij mannen, vandaar ook het stereotiepe beeld van vrouwen dat zij het altijd koud hebben (tip voor de vrouwen: zeg de volgende keer tegen je man dat je er niets aan kunt doen!).

Een trage doorbloeding heeft ‘een koud gevoel’ als gevolg en zorgt ervoor dat je biologische thermostaat verstoord raakt.

Caloriebeperkt dieet als oorzaak?
Wanneer je een dieet volgt waarmee je het aantal calorieën drastisch beperkt, maak je het je lichaam moeilijker om warm te blijven. Tijdens een dieet eet je namelijk (vaak) minder, waardoor de stofwisseling minder actief is en dus trager wordt. Hierdoor heeft je lichaam wat meer moeite om de uiteinden van het lichaam te bereiken, zoals je handen en voeten. Een trage stofwisseling is dan ook funest voor je doorbloeding.

Bruin vetweefsel en haar invloed op afvallen
Tip! Voor de mensen die willen afvallen, is kou lijden zelfs een wetenschappelijk bewezen manier om dat te doen. Dit komt door het bruine vetweefsel wat je in je lichaam kunt vinden. Dit bruine vetweefsel wordt hoofdzakelijk gemaakt door twee eiwitten (PRDM16 en BPM7), die worden geactiveerd wanneer je lichaam het koud heeft.

Snow-AngelHet menselijk lichaam heeft zowel wit als bruin vetweefsel. Wit vetweefsel wordt gebruik voor vetopslag, terwijl bruin vetweefsel door baby’s en andere zoogdieren wordt gebruikt om het lichaam op temperatuur te houden. Het gekke is dat volwassen mensen het bruine vetweefsel nauwelijks meer in hun lichaam hebben, tenzij je bijvoorbeeld in een koud gebied leeft en dagelijks buiten werkt.

Bruin vetweefsel wordt dus aangemaakt wanneer je lichaam het koud heeft. Het zorgt er tevens voor dat je lichaam weer een goede balans krijgt tussen vetopslag en –verbranding. Dit komt doordat het bruine vetweefsel, in tegenstelling tot het witte, veel mitochondriën bevat, ook wel de energiecentrales van onze cellen genoemd. Hierdoor verbrandt het bruine vetweefsel meer vet dan wit vetweefsel, dat nauwelijks mitochondriën bevat.

Om het samen te vatten: een koud lichaam zorgt voor een verhoogde productie van bruin vetweefsel. Het bruine vetweefsel zorgt vervolgens voor een verhoogde verbranding van vetten in cellen. Hoe meer bruin vet, hoe meer je verbrandt en dus hoe meer gewicht je kwijt zult raken.

Niet-functionerende schildklier als oorzaak
Een traag- of niet-functionerend schildklier kan de oorzaak zijn van koude handen en voeten. Ook dit houdt weer verband met je stofwisseling. Aangezien de schildklierhormonen jouw stofwisseling regelen, kun je het koud krijgen wanneer deze niet goed (genoeg) werken. Hierdoor wordt je stofwisseling trager en krijg je het kouder (zie kopje ‘Dieet als oorzaak’).

Roken en alcohol
Ook roken en alcohol zijn uit den boze, ze kunnen je doorbloeding aardig in de weg zitten. Ze zorgen namelijk allebei voor vernauwde bloedvaten, waardoor het vervoeren van bloed een lastige taak is.

Andere oorzaken
De oorzaken van koude ledematen kunnen ook in vele medische hoeken gevonden worden. Wanneer je een tekort aan vitamine B12 hebt, of wanneer je hormonen in de war zijn, dan zou je wel eens een verhoogde kans kunnen hebben op koude handen en voeten. Ook bloedarmoede is vaak een boosdoener. Dit wil echter niet zeggen dat jouw koude handen en voeten te verklaren zijn door bovengenoemde oorzaken. Vaak ligt het probleem niet zo diep, het zijn slechts enkele voorbeelden. Overleg dus altijd met je huisarts en ga niet zelf dokteren.

Kleding is een goede basis
glovesHet lijkt een enorme open deur, maar helaas moet-ie toch te vaak worden ingetrapt. Sommige mensen hebben namelijk de neiging zichzelf niet goed te kleden tegen de kou. Een hele simpele oplossing: zorg ervoor dat je warme kleding aan doet, het liefst meerdere laagjes over elkaar. De meerdere laagjes zorgen er voor dat een groter oppervlakte van je huid beschermd wordt.

Calorieën en koolhydraten eten is de oplossing
Zelfs voor mensen die zweren bij hun dieet, is het misschien moeilijk om te begrijpen dat de oplossing naar een warmer lichaam gevonden kan worden in het eten van meer calorieën en koolhydraten. Mensen schuwen beide nog wel eens, omdat ze bekend staan als een slechte toevoeging op je dieet (wanneer je wilt afvallen tenminste). Ze zorgen er echter ook voor dat je lichaam in beweging blijft en de circulatie beter wordt, waardoor je het minder koud zult hebben.

red-wine-pouringMensen die houden van rode wijn zullen na het lezen van de volgende tip een goed excuus hebben om een glaasje (of twee) op een dag te drinken. Rode wijn is namelijk een ideale vaso-dilator: een duur woord dat simpelweg betekent dat rode wijn je bloedvaten verwijdt. Hierdoor wordt de doorstroming beter, en zoals je inmiddels al weet, krijg je daardoor een minder koud gevoel. Let op: drink met mate! Rode wijn is de enige uitzondering op het ‘niet roken of drinken’-beleid wat ik hierboven aankaartte.

De belangrijkste oplossing: houd jezelf in beweging!
Beweging is zo ontzettend belangrijk, dat het eigenlijk aan het begin van elk dieetboek zou moeten staan. En wist je dat bewegen er ook voor zorgt dat je het minder koud zult hebben? Ik zal het je nog sterker vertellen: het beste is om buiten te gaan sporten als je het koud hebt. Ja, dat hoor je goed. Je moet juist de kou opzoeken, de kou trotseren en daar de spiertjes losgooien.

Door te bewegen en te sporten zal je hart beter zijn best doen om bloed te vervoeren door je lichaam. Het moet dus harder werken om hetzelfde resultaat te krijgen. Door de kou in te trekken, moet je lijf zich nog meer inspannen met als resultaat een warmer lichaam. Tuurlijk, je hoeft niet met min-tien en een dik pak sneeuw je hardloopschoenen aan te trekken. Rennen met temperaturen rond het vriespunt, mét goede kleding, kan echter geen kwaad. Sterker nog: buiten sporten in de kou is beter dan binnen sporten met een verwarming op graadje achttien. Ik moet daarbij denken aan onze eigen “ice-man” Wim Hof die ons laat zien waar het menselijk lichaam tot in staat is:

Conclusie
In een notendop: zorg dat je stofwisseling in orde is door altijd in beweging te blijven. Daarnaast is het van belang dat je een regelmatig voedingspatroon aanhoudt. Het zijn de twee belangrijkste oorzaken van koude handen en voeten. Gelukkig maar, want je kunt er dus wel degelijk iets aan doen!

Een troost: het akelige winterweer zal niet lang meer duren. De eerste zonnestraaltjes zijn al gesignaleerd.

Comments

comments