Recent Wetenschaps Nieuws

Een groep vrijwilligers kreeg van het Department of Health van de University of Bath de opdracht om drie keer per week twee sprintjes van 20 seconden te trekken. Na zes weken zagen de onderzoekers een verbetering in de insulinefunctie van de vrijwilligers van 28 procent. Diabetes type 2 ontstaat wanneer de bloedsuikerspiegel stijgt tot gevaarlijk…
lees meer...

Een recent onderzoek naar kinderen met en zonder overgewicht toont aan dat een lage vitamine D-spiegel significant vaker voorkomt bij obese kinderen. Dit gebrek aan vitamine D wordt nu gezien als een risicofactor voor diabetes type 2. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism (JCEM). In eerdere…
lees meer...

Een ‘slecht eten belasting’ op ongezond eten in de supermarkt is niet de meest effectieve manier om mensen ertoe te brengen om minder calorieen te eten of zoete dingen te laten staan. Het zou echter voor de consument veel storender zijn dan nodig is. Dit is de conclusie van een onderzoek door de Iowa State University. In plaats van een belasting…
lees meer...

De kerstdagen en eten gaan hand-in-hand. Volg je een glutenvrije levensstijl of ben je de partner van iemand die dat doet, dan kunnen de kerstdagen een uitdaging zijn. Gluten is het eiwit in veel granen (bijvoorbeeld tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut) dat kan leiden tot vervelende bijwerkingen voor degenen die gevoelig zijn voor gluten. Als je…
lees meer...

Een recent onderzoek onder een groep vrijwilligers met overgewicht heeft laten zien dat de mensen die in een 12 weken durend dieet goed afvielen meer activiteit in hun zenuwstelsel hebben dan de proefpersonen die niet zo gemakkelijk gewicht verloren. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism…
lees meer...

Verhoogde bloedsuikerspiegels kunnen geassocieerd worden met een verhoogd risico op colorectale kanker. Dit blijkt uit een onderzoek van het Albert Einstein College of Medicine van de Yeshiva University. De resultaten van het onderzoek op 5.000 postmenopauzale vrouwen is gepubliceerd in het British Journal of Cancer. Volgens de American Cancer…
lees meer...

Een gezond voedingspatroon en de juiste hoeveelheid lichaamsbeweging zijn belangrijke factoren in de behandeling en preventie van overgewicht, maar we weten nog weinig over de relatie tussen de twee. Een nieuw onderzoek laat zien hoe de toename van fysieke activiteit verband houdt met een gezonder eetpatroon. Mensen die gewicht willen verliezen…
lees meer...

Het consumeren van teveel zoete producten zoals vruchtensap en eten met een hoge Glycemische Index (GI) zoals witbrood tijdens de zwangerschap, verhoogt de kans op de geboorte van een grotere baby. Dit blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek. Toekomstige moeders moeten hun gewicht voor en tijdens de zwangerschap optimaliseren, omdat…
lees meer...

Zwangere vrouwen offeren veel van de simpele genoegens van het leven tijdelijk op – cafeïne, sushi, een glas wijn – in de hoop dat hun baby gezond geboren wordt. Maar een aantal nieuwe onderzoeken tonen aan dat wat er gebeurt tijdens de zwangerschap blijvende gevolgen kan hebben, zelf tientallen jaren na de geboorte. Uit dit onderzoek blijkt dat…
lees meer...